به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد چابهار "محسن محمدی معین" افزود: شکلگیری این کریدور در توافقنامه سهجانبه ایران هند افغانستان مورد تأکید روسای جمهور ایران و افغانستان و نخستوزیر هند قرارگرفته است.
وی اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد چابهار با مشارکت در این پروژه ملی و منطقهای، رفع موانع از این کریدور را در دستور کار اصلی خود قرار داده است.
محمدی معین میافزاید: در گام نخست هماهنگی انتقال گندم اهدایی هند به افغانستان، این کریدور ترانزیتی را کلید زد و اکنون به دنبال تقاضای یک شرکت بازرگانی افغانستانی و یک شرکت تجاری اماراتی، برای ترانزیت ۶۰۰۰ تن انار از افغانستان به منطقه آزاد چابهار از مسیر کریدور ترانزیتی میلک - منطقه آزاد و بندر چابهار به امارات متحده عربی، پیگیری فرآیند این عملیات را بر عهده دارد که استقرار قرنطینه نباتی میتواند زمینه انتقال این حجم محصولات باغی و همچنین خشکبار کشور افغانستان را فراهم نماید.
ایشان گفت: "طرح توسعه بندر شهید بهشتی" در پنج فاز و رسیدن ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر به ۸۵ میلیون تن در سال بهعنوان یک پروژه ملی، باعث تحول بزرگی در مناسبات اقتصادی استان میشود و همچنین تأثیر بسزایی در وضعیت معیشتی و میزان اشتغال مردم بومی منطقه خواهد داشت.
وی اظهار داشت: رویکرد دولتهای هند و افغانستان جهت استفاده از ظرفیت ایجادشده در بندر چابهار، امکان بهرهمندی استانی و ملی این بندر را باوجود ظرفیت مضاعفی که منطقه آزاد چابهار دارد، امیدهای زیادی را در این منطقه به وجود آورده است.